ارتباط دیابت و درد کمر و گردن

21 فوریه 2019 - در یک مطالعه ی مروری که توسط محققان دانشگاه سیدنی انجام گردید، مشخص شد که افراد مبتلا به دیابت نسبت به افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند، 35 درصد بیشتر از درد کمر و 24 درصد بیشتر از درد گردن رنج می برند.

یافته های آنها بر مبنای متاآنالیز مطالعاتی است که ارتباط بین دیابت و پیامدهای درد در پشت و گردن را ارزیابی کرده اند، نتایج این مطالعه امروز در مجله ی PLOS ONE منتشر شد.

اکثر بزرگسالان درد پشت را در طول زندگی خود تجربه می کنند و تقریبا نیمی از افراد از درد گردن در برخی از مراحل زندگی رنج می برند. دیابت بعنوان شایع ترین بیماری مزمن در جهان همچنان رو به افزایش است. حدود 382 میلیون نفر مبتلا به دیابت نوع 2 هستند که شایعترین شکل این بیماری متابولیکی است.

پروفسور Manuela Ferreira از موسسه ی تحقیقاتی استخوان و مفاصل در دانشگاه سیدنی می گوید: به نظر می رسد که دیابت به نحوی با درد کمر و گردن ارتباط دارد، اما شواهد کافی از این بازنگری برای اثبات یک رابطه ی علیتی بین دیابت و درد گردن و درد پشت بدست نیامد. اما این یافته ها نشان می دهد که به انجام تحقیقات بیشتری درباره این ارتباط نیاز داریم.

دیابت نوع 2 و کمردرد، هر دو رابطه ای قوی با چاقی و عدم فعالیت بدنی دارند، بنابراین منطقی است که به بررسی دقیق این عوامل بپردازیم. تجزیه و تحلیل ما به شواهدی افزوده شد که نشان می دهند کنترل وزن و فعالیت بدنی نقشی اساسی در حفظ سلامت ایفا می کنند.

این بازنگری همچنین نشان داد که داروهای دیابتی می توانند از طریق تاثیر بر سطح قند خون بر درد تاثیر گذار باشند، که این ارتباط نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. همچنین توصیه می شود که متخصصان مراقبت های بهداشتی برای بیمارانی که به دلیل درد گردن یا کمردرد مراجعه می کنند، آزمایش دیابت را درخواست دهند.

محققان اظهار داشتند: درد گردن و پشت و دیابت، هر روز افراد بیشتری را تحت تاثیر قرار می دهد، ممکن است که تغییر مداخلات درمانی برای دیابت، موجب کاهش درد پشت شود و بالعکس.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-02-links-diabetes-pain.html